کاشت سبزیجات در گلدان

سبزی کاری را میتوان یکی از بهترین سرگرمی ها برای بانوان خانه دار تلقی کرد.چرا کاشت سبزیجات  جز در باغ و  باغچه در گلدان نیز ممکن است و حتی بانوانی که در آپارتمان زندگی میکنند میتوانند از با کاشت سبزیجات در گلدان هم فضای خانه را زیبا تر کنند ، هم سرگرم شوند و همچنین از سبزیجات تازه استفاده کنند.در این مقاله قصد داریم تا روش های کاشت سبزیجات در گلدان را به طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

ابزار مورد نیاز

برای کاشت سبزیجات در آپارتمان به ابزاری مخصوص به این کار نیاز دارید.بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند. در ابتئای کار لازم است برای خرید بذر و خاک مناسب از فروشنده های فروشگاه کمک بگیرید اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی میتوانید با تکیه بر تجربه ای که به دست آورده اید مناسب ترین محصول را خریداری نمایید.

کاشت سبزی در گلدان

طریقه کاست سبزیجات در گلدان

 همان طور که گفته شد اولین قدم در کاشت سبزیجات انتخاب بذر مناسب میباشد.بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.
 داخل یک گلدان را پر از خاک کنید از خاک برگ و کمی خاک باغچه می توانید استفاده کنید .باید روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند  فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .البته ممکن است عده ای در این قسمت به مشکل برخورد کنند که ما یک راه خوب رابه شما پیشنهاد می کنیم. .

قبل از هر چیز خاک را چه در باغچه و چه داخل گلدان با بیلچه یا هر چیزی که در دست دارید زیر و رو کنید .بهتراست که خاک کمی نم داشته باشد ولی خیس نباشد که کار را برایتان سخت کند .بذرهای سبزیجات را در دست گرفته و روی خاک بپاشید . بعد باآبپاش به آنها آب بدهید. برای آنکه اذیت نشوید بعد از اینکه بذرها پاشید شد یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید  طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید.این کار را ادامه دهید  تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند .این بذرها خود به خود در خاک جابجا شده و به اصطلاح  جا می افتند .تا قبل از جوانه زدن بذرها گلدانی که در خانه دارید احتیاجی به نور ندارد ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور را تامین کنید .
هر وقت که خاک باغچه یا گلدان رو به خشکی رفت دوباره با آبپاش آب بدهید.البته دقت کنید  وقتی خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و از بین میروند .